Ansøgning om ekstraordinær frihed

Hvis I ønsker at tage jeres barn fri i mere end 2 dage, skal I ansøge om ekstraordinær frihed hos skoleledelsen.

Udfyld nedenstående skema og send det til skoleledelsen på Aula eller aflever det på kontoret. Dette gøres 14 dage før fraværet. Der kan hentes et papireksemplar på skolens kontor.

Frihed på 1-2 dages varighed aftales direkte med klassens lærere.

Der gives ikke fri under obligatoriske aktiviteter såsom Nationale Overgangstests. Hos os er det aktuelt:

• Uge 35-37: Folkeskolens Nationale Overgangstest i læsning (2., 3., 4., 6. kl.)

• Uge 38-40: Folkeskolens Nationale Overgangstest i Matematik (2.,4. og 6. kl.)

Folketingets bekendtgørelse om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen - en uddybet forklaring

Fravær med skoleledelsens tilladelse kan komme på tale i situationer, hvor skoleledelsen giver fri til ekstraordinære familiesammenkomster eller ferier udenfor skoleferien. Ekstraordinær frihed gives på grundlag af en konkret vurdering fra skolelederen.

Bekendtgørelsen indskærper, at fravær i form af ekstraordinær frihed gives i ganske særlige tilfælde. Bekendtgørelsen indskærper, at skoleledelsen skal anlægge en restriktiv vurdering, og at forældrene skal ansøge om friheden.