Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Herning Model Dagtilbud

Herning Model Dagtilbud

Herningmodel Dagtilbud er en del af en politisk vedtaget inklusionsstrategi i Herning Kommune.

Herningmodellens fremmeste opgave er at skabe udviklende og inkluderende læringsmiljøer i daginstitutioner ved at have fokus på:

  • Trivsel
  • Læring
  • Børnefællesskaber
  • At udvikle kulturen i institutionen
  • At øge børns emotionelle, sociale og kognitive færdigheder
  • At styrke pædagogernes kompetencer i forebyggelse og håndtering af adfærd samt kompetencer i ledelse af en børnegruppe
  • At styrke det positive samarbejde mellem institutioner og hjem
  • At styrke det fælles sprog
  • Styrke relationskompetencer barn-barn, fagperson-barn, fagperson-forældre, og kollegaer
  • At øge fagpersonens problemløsningsfærdigheder og evne til at sætte grænser på en hensigtsmæssig måde
  • At fremme arbejdet med følelsesmæssige og sociale kompetencer
  • At arbejde målrettet og systematisk med pædagogisk praksis ved hjælp af udviklingsplanen og Analysemodellen
  • At erhverve sig praktiske pædagogiske værktøjer

Modellen bygger på et evidensbaseret koncept "De Utrolige År" (DUÅ) samt en analysemodel inspireret af LP (Læringsmiljøer og Pædagogisk analyse). Herning Modellen har til formål at styrke professionalismen hos det fastansatte personale i dagtilbud. Den faste personalegruppe gennemgår den samme uddannelse for at sikre effekten i form af fælles sprog og fælles tilgang til børnene i praksis.